Far Cry 5 review

Als je bekend bent met het idee waarin je het als een one-man-army opneemt tegen in grote getallen vijanden, dan weet je exact hoe Far Cry 5 aanvoelt.

Je valt aan op verschillende manieren in verschillende omgevingen, je probeert wilde dieren te temmen en bouwt zodoende een rebellenleger op. In Far Cry 5 is die formule flink aangepast, in een positieve zin. Door het vernieuwde recept is het aanvallen stukken realistischer waardoor het unieke momenten en aanvalstechnieken opent. Daarnaast is ook het exploren op de schop genomen en bevat het hierdoor nog meer plezier. Al zou dat alleen zijn om de prachtige locaties, die te bewonderen zijn vanuit verschillende hoeken in de game.

De grootste verandering in Far Cry 5 is dat je nu zelf de director mag zijn van je eigen film. Na de introductie is Hope County, Montana USA direct te verkennen zonder de gebieden te moeten vrijspelen. Jij bepaalt hoe de film zich zal afspelen, en hoe de film zal eindigen. Je bent los van de verplichtingen, op enkele advies na.

Het verhaal progressie vereist nu dat je in iedere regio genoeg verzet moet krijgen zodat je drie mijlpalen kan voltooien. Het is vergelijkbaar met een andere Ubisoft titel, Ghost Recon: WIldlands. Elke regio heeft een lieutenant van The Eden’s Gate cult, drie in totaal. Na het uitschakelen van deze lieutenants, drie in totaal, speel je de mogelijkheid vrij om het op te nemen tegen de leider van de cult, Joseph Seed, ook wel “The Father” genoemd. Iedere lieutenant beheert een eigen scene binnen de cult, al zijn hun rollen niet zo spectaculair als je zou denken.

Het verkrijgen van verzetspunten kan op verschillende manieren behaald worden. De meest efficiente manier is door de main story en de side story missions te voltooien. Andere mogelijkheden voor het behalen van deze punten zijn door small encounters te tackelen die je tegenkomt tijdens het exploren van Hope’s County, zoals een kamp vernietigen, of door de machteloze burgers van Hope’s County te redden, of door de supply toevoer af te sluiten door de supply voertuigen te vernietigen.

Mechanisch is dit goed uitgewerkt omdat iedere activiteit goed loont, en iedere activiteit voelt uniek aan omdat je iedere activiteit op je eigen manier tegenkomt en kan benaderen. Deze activiteiten zijn namelijk niet terug te vinden op je map, met uitzondering voor de main tasks en de main characters (die bijvoorbeeld steun bieden met hun unieke vaardigheden).

Het ontdekken van de point of interests kan op verschillende manieren. Of je bent een point of interest eerder tegengekomen waardoor dit wel op je map verschijnt, of door je oplettendheid. Er zijn talloze indicaties die aangeven waar iets verborgen zit, zoals borden langs de weg met een dier erop, of een bord dat een afslag aangeeft naar een specifiek gebouw toe. Tevens geven de NPCs je ook voldoende informatie. Een NPC vlakbij een bezette outpost kan bijvoorbeeld informatie geven over de laatste ontwikkelingen in het kamp, en over de zwakke posities waar je de aanval kan openen.

Far Cry 5 kent net als de voorgaande delen een perk system. Perks zijn een uitstekende toevoeging om je playstyle vast te leggen, zoals bijvoorbeeld perks vrij spelen dat je stealth-playstyle eenvoudiger maakt. Er zijn namelijk talloze manieren van aanpak. Je kan een object voltooien door een stealth-aanpak, of je laat een beer het vuile werk doen nadat je er een gevonden hebt en in het kamp wist te leiden zonder dat je zelf ten prooi valt. Een andere toevoeging in Far Cry 5 is de Gun for Hire systeem, dat voor nog meer variatie in de aanpak zorgt. Zo zagen we voordat de game verscheen dat je de aanval kon openen terwijl een companion je rug dekt met de sniper.

De AI is net als de voorgaande delen wisselvallig. Soms maakt de AI beroerde keuzes waardoor zij makkelijk ten prooi vallen, soms word je ontsnap-route flink belemmerd door bijvoorbeeld een vijandelijk SUV die de weg blokkeert waardoor je flink moet improviseren. Dat is overigens waar Far Cry 5 omdraait; beroerde keuzes maken, improviseren en met alles wat de game te bieden heeft, voltooi je het complete plaatje.

De co-op is iets waar ik erg naar uitkeek in Far Cry 5. Hoewel je niet volledig de campaign met je vriend of vriendin kan behalen, zijn er wel talloze missies die je samen kan doen. Al deze missies bevatten veel variatie, zo stuitte ik op een missie waarbij ik een koe sexuele gemeenschap met een varken zag hebben. De Far Cry 5 co-op doet me lichtelijk denken aan Just Cause 3 waarin je samen de wereld onveilig kan maken, waarin je eindeloos plezier beleeft, en waarin je de meest vreemde missies tegenkomt. Tevens biedt de co-op ook een Arcade versie aan, waarbij je de map kan customizen of mappen van de community kan downloaden. Deze mappen bevatten de meest vreemde creaties voor nog meer over-the-top plezier. Dit zijn nieuwe features die Far Cry 5 levend houden, zelfs na het voltooien van de campaign.

Op enkele irritaties na is Far Cry 5 een uitstekende game dat een geweldige verblijfplaats biedt in het prachtige Amerika. Far Cry 5 heeft wat nieuwe bochten gecreëerd waardoor het niet alleen een goede single-player game is, maar waardoor het ook een geweldige exploratie game is vol unieke momenten, die te ontdekken zijn in je eentje of met een vriend.

Exit mobile version