Far Cry 6 – Eerste Impressie

Een van de top games die Ubisoft uitbrengt zijn toch wel de games uit de Far Cry-serie. Dit jaar mogen we het in Far Cry 6 gaan opnemen tegen een dictator van een fictieve versie van Cuba. In de aanloop van E3 2021 mochten we alvast opwarmen met een toffe gameplay trailer die tijdens de Far Cry 6 Reveal Event uit de doeken gedaan werd. De grote vraag is nu, wat vonden we er eigenlijk van?

Een van de meest prachtige games zijn toch wel de Far Cry-games, die ook dit jaar er buitengewoon goed uitziet. Het “6e” deel speelt zich af in een fictieve versie van Cuba dat met de harde hand geleidt wordt door de Dictator Antón Castillo. Jij kruipt in de huid van Dani Rojas, een Guerillavechter dat simpelweg haar land wil bevrijden. Het moge duidelijk zijn dat Dani, zoals het er naar uitzag in de trailer, nauwelijks tot geen angst kent in haar strijd om vrijheid.

Explosie hier, explosie daar, even een tank kapen of “gewoon” een groot vrachtschip opblazen. In Far Cry 6 is niks te gek. Dat blijkt ook wel aan de weg die de ontwikkelaar lijkt in te slaan, een mix tussen serieuze momenten en onserieuze momenten. Zo zagen we in de trailer diverse wapens, van een groot machinegeweer tot aan een gun dat CD’s afschiet. Een grappig weetje mocht je dat stukje gemist hebben. De “CD gun” speelt daadwerkelijk muziek af, het verandert van muziek bij ieder schot en het stopt zelfs met muziek afspelen zodra je magazijn leeg is.

Een ander detail dat mijn game hart sneller liet kloppen is de levende wereld waarin de game zich afspeelt. In Far Cry 5 zagen we al wat leven op straat, van mensen die de straat aan het vegen waren tot aan de barvrouw die de drankjes serveert. In Far Cry 6 lijkt het een stap verder te gaan. Zo zagen we dat de AI een stuk slimmer gemaakt is en dat er talloze gebeurtenissen zich om je heen afspelen zoals een auto dat met pech langs de kant staat, waarbij er twee discussiërende burgers voor de auto staan terwijl je langzaam langs rijdt.

Het is onduidelijk of de game ook dynamische events kent, zoals in Red Dead Redemption 2. Wel zagen we een bordspelactiviteit voorbij komen en zeg nou zelf, activiteiten die je in de open wereld kan doen is altijd een groot pluspunt. Ik hoop dan ook dat er talloze andere activiteiten te doen zijn en dat we daar meer van gaan zien tijdens de E3.

Zoals ik al eerder zei ziet Far Cry 6 er fantastisch uit, op enkele puntjes na. Zo lijkt Ubisoft de zogenoemde lip-sync nog steeds niet onder controle te hebben. De lip-sync technologie zorgt er voor dat de lippen natuurlijke bewegingen maken tijdens het praten. Hier was enorm veel kritiek over in Assassin’s Creed: Valhalla en Watch Dogs: Legion. Ik hoop dat dit allemaal opgepoetst wordt in het eindproduct, omdat het de diepgang wegneemt en omdat de personages als een robot overkomen. De overige animaties zijn daarentegen wel sterk verbeterd. Ik zag veel meer animaties in de gameplay van Far Cry 6 dan in Far Cry 5 het geval was, zoals het aaien van een paard. Ook hebben de personages veel meer gezichtsuitdrukkingen nu.

Een van de meest storende dingen in Far Cry 5 was toch wel dat je altijd een target was, ondanks dat je in het begin van de game juist je politiekleding moest dumpen om niet op te vallen. In Far Cry 6 zijn dit soort dingen sterk verbeterd. Zo word je niet meer voortdurend aangevallen als je bijvoorbeeld over straat loopt, mits je niet met je pistool loopt te zwaaien in het bijzijn van een soldaat. Dat zal ons flink wat ruimte geven om het prachtige eiland te verkennen in de iconische auto’s die je tot op de dag van vandaag nog steeds tegenkomt in Cuba.

Ik kan niet wachten om meer te zien van Far Cry 6 tijdens de Ubisoft E3 Showcase dat aanstaande vrijdag live te zien is. Een ding is zeker, next-gen gaming gaat dit jaar pas echt beginnen met toppers zoals Far Cry 6.

Exit mobile version